Berätta om staden du bor i.

Del 2 i Berätta om – julkalendern.

När jag flyttade till Norrköping för några år sedan hade jag aldrig besökt staden innan och jag kände inte någon. Det här var i januari och det var konstant mörkt, men jag upptäckte snabbt att det fanns ljusinstallationer runt om i staden som livade upp. Nu vet jag att kristallkronan under bron, och de andra installationerna, återkommer varje år och gör vintern lite ljusare. Och att det går att flytta till en helt okänd plats utan någon att luta sig mot.

Norrköping är en väldigt kompakt stad och det är nära till allt, i alla fall så länge du håller dig innanför promenaderna.

Det bästa med Norrköping tycker jag är att gå runt Strömmen (ett promenadstråk längs med Motala Ström), läget vid Campus och de långa raka promenaderna.

Södra promenaden en höstdag.

Kommentera

